Sabaton.cz

Interview s Thobbe Englundem

Autor: | 09. 08. 2015 00:12 | 1114 zobrazení |

Pravda je to pár měsíců staré interview, ale Thobbe jich zas tak moc nedává, takže určitě stojí za to si ho přečíst - vypráví jak o vlastní sólo desce, tak i Sabaton. A docela se rozepsal =)

Dobře se bavte!!!!

Rok 2014 by pro tábor Sabaton opravdu křest ohněm. Po představení nové sestavy DVD Swedish Empire Live, přesvědčili zbývající váhavce studiovým počinem Heroes. O rok později, jejich současný kytarista Thorbjörn Englund vydal sólo instrumentální album From the Wilderness.

HaH: Tvoje druhé sólové album From the Wildeness bylo vydáno před několika dny. Jsou nějaké rozdíly mezi ním a jeho předchůdcem z roku 2006 Influences?

T: Ahoj Alexandro! Je fajn o tobě zase slyšet. Nejdřív je potřeba říct, co hodně lidí opomíjí, že Influences nebylo o nic víc sólovým projektem, než alba před ním. Winterlong, kapela se, kterou jsem dříve hrál a vydal pět alb, byla také mým sólovým projektem, od druhého alba dál.  Ale zpět k tvé otázce. Influences byla víc mixem materiálu, co se mi všude povaloval. To album byl kompozicí mnoha různých stylů a věcí, které mi nepasovali k Winterlong. Materiál, který se dlouhou dobu vyvíjel a nakonec jsem se ho rozhodl vydat. From The Wilderness naproti tomu je o něčem jiném. Tohle album bylo od začátku o soustředění se na hru na kytaru a měl jsem jasnou vizi toho, co budu dělat.

HaH: Co bylo inspirací pro hudbu na novém albu? Odhadem podle názvů skladeb From The Wilderness může být interpretováno jako koncepční instrumentální album – byla za ním nějaká ústřední myšlenka?

T: Řekl bych, že kromě zřejmého zaměření na kytaru a stříhání, jsem měl naprosto bombastickou a krásnou písničku, kterou jsem dal na svůj kanál na YouTube, už dlouho předtím a ta se stala reprezentací alba. Trochu jsem změnil aranžmá a znovu jsem jí produkoval s názvem „Vargens Ode“, je to poslední skladba na albu před bonusem (na YouTube kanálu se jmenuje jednoduše „Varg“). Tato píseň začala reprezentovat koncept celého alba a byla také inspirací, když jsme s Chrisem zpracovávaly různé nápady na obal. Taky, já pocházím ze severu Švédska, z malé vesnice, kde divočina začíná přímo u vás na dvorku, takže cítím, že je pro mě velmi přirozené pracovat s tímhle tématem. Miluju přírodu.

HaH: Co jsou podle tebe největší klady alba?

T: Osobně mám rád „A Lonely Hunter“ a taky „Surviving“. Jsou velmi originální, pokud jde o můj styl hry. Spousta improvizace a tak. Píseň „Varg“ už jsem zmiňoval, ta má samozřejmě v mém srdci zvláštní místo.

HaH: Místo toho, abys sis najal někoho zvenčí, jsi si album také produkoval a mixoval. Preferuješ pracovat sám, nezávisle na ostatních muzikantech, producentech a zvukařích?

T: Obojí, ano i ne. Kdy se soustředím na svou vlastní hru na kytaru, musí být něco ve vzduchu aby mohla hudba volně vycházet z mého srdce. To znamená, že potřebuju, nebo aspoň dávám přednost tomu být o samotě a mít mír a ticho. Někdy je to jako otevření dveří, nechání hudby aby se tvořila sama. Myslím, občas se prostě stane kouzlo a pak ho jen následujete, během tvoření tohohle alba se to stávalo často. Myslím, že protože už je to dlouho, co jsem vydával album, měl jsem hodně inspirace. Ale miluju pracovat s ostatními! Vážně to úplně závisí na účelu. Když jsme ve studiu se Sabaton, tak je to úplně jiný příběh. Protože jsme dva kytaristi, tak na každého je 50% pozornosti, a v celé kapele je pět chlapů plus klávesák a producent, což každému dává 1/7 prostoru mixu, a jako kytarista chcete být v harmonii s další kytarou, což vám dává menší možnost improvizace a jiných šíleností. Do toho přišlo tohle album.

HaH: Obal From The Wilderness navrhl tvůj kolega ze Sabaton Chris Röland. Jak ho ty interpretuješ?

T: Na tom jsme hodně spolupracovali. Vstávám s kluky z kapely častěji než se svou přítelkyní, naneštěstí, takže bylo snadné to během tour různě rozebírat a reagovat. Myslím, že ten chlap je génius a odvedl úžasnou práci!

HaH: Na bonusové skladbě „Fingerspitzengefühl“ tě slyšíme zpívat hlavní hlas – ne poprvé během tvé kariéry, zpíval jsi taky např. s Winterlong. Proč jsi se rozhodl přidat slova na instrumentální album?

T: No, aby byl upřímný, z přirozených důvodů tahle skladba nezapadá do konceptu, ale chtěl jsem, aby byla na albu. Proto jsem se rozhodl udělat z ní bonus. Prostě skladba, která je podle mě hustá a metalová!

HaH:  Co si myslíš, že je hlavním rozdílem ve vyjadřování se pomocí kytary a hlasu?

T: Kytarou nemůžete říct nebo zazpívat slova, ale můžete navodit pocit nebo určitou náladu. Lidský hlas vás může někdy hodně odvést, nechat toho jen málo pro fantazii,  někdy když užijete lidskou jazykovou komunikaci ….To záleží na kompozici, někdy může být kytara více emotivní než slova, pokud je ve správných rukách. Poslouchejte například „Brothers In Arms“ s Dire Straits. Teď si představte, že by to intro bylo zpívané místo hrané. To se člověka tak nedotkne.

HaH: Mnoho tvých posluchačů poukazuje na skutečnost, že lyrika “Fingerspitzengefühl” odkazuje na nadčasový klasický rock. Je to úmyslné nebo ne? Jaká byla myšlenka slov té písně?

T: Haha! Chycen při činu! Ne, vážně původně jsem to vůbec nezamýšlel. Měl jsem v hlavě německé slovo “Fingerspitzengefühl” jako super metalový název písně, ve stylu Judas Priest, a pak jsem začal psát a slova prostě zapadala na svá místa. Když jsem si poprvé uvědomil, že na ní lidé hodně reagují, byl jsem už v druhé polovině druhé verze s”You’re in the jungle and it’s time to die,”která je vlastně účelná, založená na takovém vnitřním vtipu Sabaton, psalo se to samo, snadná a skvělá metalová píseň. Prostě už jen kvůli tomu jsem jí chtěl mít na albu. Metal, yeah! (směje se)

HaH: Kromě sólové kariéry jsi také členem Sabaton. Za jakých podmínek jsi dostal nabídku přidat se ke kapele a patřilo to rozhodnutí k těm těžkým?

T: Rozhodnutí přidat se k Sabaton, což bylo před víc než třemi lety, bylo jedno z nejjednodušších rozhodnutí, které jsem kdy udělal. Kluci se se mnou spojili přes mého milého kamaráda a parťáka z dřívější skupiny Pära Hulkoffa z Raubtier potom co se jejich stará sestava rozpadla a Sabaton hledali kytaristu. Vzal jsem si kytaru a kufr a letěl na jih setkat se s Pärem a Joakimem. Dali jsme si pár piv a začali se bavit o muzice a věcech jako bychom se znali odjakživa. Přidal jsem se ke kapele jen pár týdnů před tím něž jeli na tour k albu Carolus Rex v roce 2012, tak jsme měli zkoušky a byli na cestě.Musím říct, že tahle nabídka pro mě přišla ve správný čas. Od té doby jsme měli stovky show po celém světě, zatímco tohle píšu sedím na letišti JFK v New Yorku na cestě zpátky domů po pěti týdnech v U.S. společně s Nightwish.

HaH: První album s novou sestavou je minulý rok vydané Heroes. Co si myslíš, že jsi ty – stejně jako ostatní noví členové – přinesl do kapely a jak jsi ovlivnil album?

T: S novou sestavou jsme vydali Swedish Empire Live ještě před Heroes, jak na CD , tak na DVD, ale tohle je naše první studiové album, to je pravda. Myslím, že jsme na to album měli kladný vliv, a to že vím, že stejná pětka pak jela na tour je super. Všichni jsme se podíleli svým vlivem a atmosféra s Peterem Tägtgrensem v The Abyss byla skvělá.  A taky poprvé, což jsem předtím nevěděl, Joakim spolupracoval s jiným členem na psaní hudby. Já a Joakim jsme společně napsali „Soldier Of Three Armies“ a „Hearts Of Iron“. Všichni milujeme hru na naše nástroje, takže celý proces byla čirá radost. Hodně smíchu a nápadů se zrodilo během těch momentů.

HaH: Byl ji přizván k procesu psaní Heroes? Jak vypadá proces psaní v kapele?

T: Už jsem zmínil, že já a Joakim jsme napsali „Soldier Of Three Armies“ a „Hearts Of Iron“. Jsem poctěný, že moje nápady se mu zdáli dost dobré, aby se dostaly na album Sabaton. Během psaní je hodně selektivní, pamatuju si hodně nápadů, které nám ukázal a které jsme všichni milovali, jako: „Hej chlape! Tohle je skvělý, dáme to na album!“ Ale po dni nebo dvou se vrátil a řekl, že se to nehodí. To je asi odpověď na otázku. Tvorba alba je hodně selektivní proces. Jste, a hádám, že musíte být, hodně sebe kritičtí.

HaH: Sabaton nejsou jedinou kapelou se kterou jsi hrál – kapely jako Raubtier, Star Queen, Winterlong a to jsou jen některé. Byla tvoje účast v nich cennou zkušeností?

T: Velmi cenné! Bez těch kapel bych nebyl, kde jsem teď. Samozřejmě se pořád učíte a vyvíjíte, ale také se spojujete se správnými lidmi, což je hodně důležité.

HaH: Co teď mají před sebou Sabaton?

T: Právě teď jsme na cestě zpátky domů na pár dní volna. Pak začne festivalové léto a tentokrát budeme na těch hodně velkých. Hlavní show ve Wackenu je jedním z těch snů, které se konečně uskuteční. Jsme pořád na cestě, a plán je, že budeme na cestě do konce roku a pak začneme pracovat na novém albu. Hodně se těšíme na cestu do Japonska, což bude pro kapelu úplně poprvé. Bude to v Loud Parku, což je tam jeden z největších festivalů. Ale taky se budeme soustředit na náš vlastní festival Sabaton Open Air a na Sabaton Cruise.

HaH: Plánuješ nějaké sólové koncerty na podporu alba nebo je plán Sabaton plný na to plánovat cokoliv jiného?

T: Ano. Rozvrh Sabaton je opravdu hodně plný na to, abych tam mohl dostat něco vlastního. Byla by to sranda, tím jsem si jistý, ale jednoduše není čas.

HaH: Je něco, co bys rád připojil závěrem?

T: Podívejte se sami na www.sabaton.net nebo na můj Youtube kanál http://www.youtube.com/user/Thobbeenglund a najdete hodě věcí, které jsem vydal už dřív. Díky a mějte se!

Pokud jste Thobbeho počin ještě neslyšeli, tak si můžete dopřát malou ochutnávku:

https://play.spotify.com/album/6EM8yeW36Wrp2ZTNcMix4V?play=true&utm_source=open.spotify.com&utm_medium=open

Komentáře

Přidat komentář

Created by Sabra & Golem ©2015